مصاحبه با خانم دکتر کمالزاده استاد برگزیده هشتمین جشنواره وثوق در حیطه آموزش مجازی و فن آوریهای نوین
• خودتان را معرفی بفرمایید؟
دکتر لیلا کمالزاده، روانپزشک، فلوشیپ روانپزشکی سالمندان، هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی بیمارستان رسول اکرم (ص)
• در کدام حوزه یا حیطه هشتمین جشنواره آموزشی استاد پروانه وثوق مقام اخذ نمودید؟
استاد برگزیده در حیطه آموزش مجازی و فن آوریهای نوین
• در این جشنواره چه محصولاتی و یا چه دستاوردهایی داشتید که منجر به حصول جایزه هشتمین جشنواره آموزشی استاد پروانه وثوق گردید؟
- تولید محتوای آموزشی "پاورپونت پیشرفته برای ارائه های علمی" در 9 بخش
این محتوا در سایت گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران به آدرس https://psychiatry.iums.ac.ir/workshops بارگذاری شده است.
در این محتوا ضمن آموزش قابلیتهای پیشرفته و افزونه های نرم افزار پاورپوینت، اصول صحیح ارائه های علمی آموزش داده شده است. هدف از تهیه و تدوین این محتوا، تقویت توانمندی اساتید و دستیاران در ارائه های علمی از جمله جلب مشارکت فراگیران حین تدریس می باشد.
- تولید محتوای آموزشی "نرم افزار ورد پیشرفته برای نگارش متون علمی" در 7 بخش
این محتوا در سایت گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران به آدرس https://psychiatry.iums.ac.ir/workshops بارگذاری شده است.
در این محتوای آموزشی که با نرم افزار Camtasia تهیه شده است، قابلیتهای پیشرفته نرم افزار ورد در جهت تقویت توانمندی اساتید و دستیاران در نگارش متون علمی آموزش داده شده است.
- برگزای کارگاه آموزش نرم افزار پاورپوینت پیشرفته برای اعضای هیئت علمی با همکاری EDC دانشکده پزشکی( سال1401) – گواهی کارگاه در انتهای این فایل پیوست شده است.
- برگزای کارگاه آموزش نرم افزار ورد پیشرفته برای اعضای هیئت علمی با همکاری EDC دانشکده پزشکی (سال1401) - گواهی کارگاه در انتهای این فایل پیوست شده است.
- تهیه محتوای آموزشی "تصویربرداری مغز" برای دستیاران در 13 جلسه و بارگذاری در سایت گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران به آدرس https://psychiatry.iums.ac.ir/EducationalVideos
- تهیه بسته آموزشی مراقبین بیماران مبتلا به دمانس با همکاری جمعی از اساتید گروه روانپزشکی سالمندی و واحد سمعی-بصری دانشگاه علوم پزشکی ایران به آدرس https://www.aparat.com/MRahimi2021/videos
این بسته آموزشی با هدف ارتقاء آگاهی عموم درمورد بیماری دمانس، نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به دمانس و چگونگی برخورد با چالشهای مراقبت از بیماران تدوین شده است.
بخش های زیر توسط اینجانب ضبط شده است:
- تنش ها و عواطف منفی تهدید کننده سلامت مراقب 1
- تنش ها و عواطف منفی تهدید کننده سلامت مراقب 2
- راهکارهای موثر خودمراقبتی برای مراقب
- منابع موجود برای کمک به مراقبین
- ایراد سخنرانی با موضوع " چالش مربوط به بومی سازی آزمون های نروسایکولوژیک" در برنامه سی و هشتمین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران به صورت مجازی و بارگذاری محتوای سخنرانی در https://www.aparat.com/v/tucPX/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1_%D9%84%DB%8C%D9%84%D8%A7_%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84_%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87_%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4_%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%88%D8%B7_%D8%A8%D9%87_%D8%A8%D9%88%D9%85%DB%8C_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 جهت استفاده عموم
- مسئول سایت گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
- درحال تحصیل در ترم آخر دوره کارشناسی ارشد "آموزش پزشکی مجازی " ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی
- همکاری در برگزاری آزمونهای الکترونیکی برگزار شده توسط گروه روانپزشکی دانشگاه ایران از جمله امتحانات داخلی دوره ای و آزمونهای ورودی فلوشیپ رشته روانپزشکی سالمندان طی دو سال اخیر
• مهمترین عوامل موثری که منجر به کسب جایزه در این جشنواره آموزشی شد، چه بودند؟
مهم ترین عوامل در به دست آوردن این موفقیت، علاقهمندی، پشتکار، مسئولیتپذیری و احساس تعهد بود. البته حمایتهای گروه و دانشکده به ویژه مدیر محترم گروه روانپزشکی که بستر لازم را برای رشد و فعالیت اینجانب فراهم کردند نیز در رسیدن به این موفقیت نقش بسزایی داشت.
• به نظر شما در این یکسال اخیر که آموزش به صورت مجازی و از راه دور بوده، چه چالشها و چه فرصتهایی را با خودش به همراه داشته؟
از جمله چالشهای آموزش مجازی میتوان به ضعف اینترنت و فناوریهای معرفی شده، ناکافی بودن زیرساختهای سختافزاری، فقدان ارتباط مستقیم استاد و فراگیر، عدم امکان رصد فراگیر و مشکلات حین آموزش، مشارکت ضعیف فراگیران در کلاسهای مجازی، کاهش کیفیت یادگیری سطوح بالاتر، عدم امکان الگوگیری فراگیر از سبک اخلاقی و تربیتی استاد، ضعف مهارت استادان و فراگیران در بهکارگیری روشهای به روز آموزش و یادگیری مجازی اشاره کرد.
در عین حال، در این دوره فرصتهای آموزشی خوبی فراهم شد که از آن جمله میتوان به ارتقای یادگیری فراگیرمحور، به روزرسانی مهارتهای آموزشی، مجهز شدن به ابزارهای فناوری جدید و تجدید نظر اساتید در محتوای آموزشی اشاره کرد.
• با توجه به اینکه تعامالت استاد دانشجویی در این دوران کمرنگ شده است شما به عنوان یک استاد، چه برنامه ریزی و چه راهکاری را مد نظر داشتید تا بتوانید دانشجویان را بیشتر با آموزش درگیر کنید؟
برای تقویت تعامل فراگیران در روند آموزش از روشهای یادگیری فعال مانند بحث و مناظره گروهی، حل مسئله مشارکتی، ایفای نقش و ارائه فیدبک استفاده کردم. همچنین تهیه محتوای آموزشی مناسب و استفاده از فنآوریهای جدید در افزایش مشارکت فراگیران نقش مهمی دارد.
• دانشگاه چگونه میتواند به شما در این زمینه کمک کند؟
دانشگاه با سرمایهگذاری و فراهم کردن زیرساختها و امکانات لازم میتواند به توسعه آموزش مجازی کمک کند. همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای اساتید میتواند در ارتقای مهارتهای آنها در زمینه روشهای جدید تدریس و ارزیابی مجازی اثربخش باشد.
• چه پیشنهاداتی دارید که ما بتوانیم حوزه آموزش را ارتقا بدهیم؟
به نظر من توسعه فضای آموزشی و تأمین امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی و تلاش برای افزایش مهارت اساتید در بهکارگیری فنآوریهای نوین آموزشی میتواند نقش تعیین کنندهای در ارتقاء آموزش داشته باشد.
• و نکته پایانی:
اگرچه روشهای آموزش مجازی شیوههای جدیدی برای فراگیران جهت مشارکت و کنترل بر روند یادگیریشان ارائه داده است، اما همچنان تعامل موثر و مثبت اساتید و فراگیران و همچنین مهارتهای ارتباطی کارآمد نقش کلیدی در بهبود کیفیت یادگیری و افزایش انگیزه فراگیران دارد.
کامنت