در اختتامیه جلسه ارزیابی مراکز آموزشی درمانی تابعه دانشگاه مطرح شد
بهترین نتیجه هر اعتباربخشی نگاه موشکافانه ارزیابان به نکات پنهان از چشم ها می باشد.
جلسه جمع بندی و اختتامیه روز سه شنبه مورخ 30 بهمن ماه در سالن همایشهای رازی دانشگاه برگزار گردید.
به گزارش روبط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛تیم ارزیابان کشوری اعتباربخشی مراکز آموزشی درمانی به مدت 6 روز از واحدهای مختلف بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران بازدید کردند.
پس از بازدید 6 روزه تیم ارزیاب کشوری از بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، جلسه جمع بندی و اختتامیه روز سه شنبه مورخ 30 بهمن ماه در سالن همایشهای رازی دانشگاه با حضور دکتر نادر توکلی رئیس دانشگاه، دکتر غلامرضا بیاضیان معاون آموزشی دانشگاه، اعضای تیم ارزیاب، روسا، معاونین آموزشی و مدیران EDO بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه برگزار شد.
دکتر بیاضیان معاونت آموزشی دانشگاه پس از تشکر از اعضای تیم محترم ارزیاب بابت اهتمام و وقتی که برای این برنامه گذاشتند بیان داشتند که چیزی که از اعتباربخشی بدست میآید حضور ارزیابانی است که با دقت نظر و موشکافانه بتوانند نکاتی را که ببینند که شاید از چشم ما پنهان مانده باشد و به ما گوشزد کنند و این بهترین نتیجه هر ارزیابی و اعتباربخشی است.
در ادامه ریاست دانشگاه دکتر توکلی نیز ضمن خیر مقدم و تشکر ویژه از زحمات اعضای تیم ارزیاب بیان داشتند که امید است این برنامهها منتج به ارتقای کیفیت بیش از پیش و اعتلای آموزش شود. بحث اعتباربخشی هم در حوزه آموزش و هم درمان یکی از مباحت مهم در دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده و همیشه توجه ویژهای به این الگو داشته ایم چنانچه درحوزه بین المل نیز دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها دانشگاهیست که اعتباربخشی بین الملی در امر آموزش داشته و حتی به دنبال اعتباربخشی بین المللی حوزه درمان بیماران بین الملل هستیم که به بدنه کیفی خدمات چه در حوزه آموزش و چه حوزه پژوهش و درمان کمک خواهد کرد.
دکتر توکلی سپس ضمن تشکر از روساء، معاونین آموزشی، مسئولین و کارشناسان محترم EDO مراکز بیان کردند که گزارش اجمالی اعضای محترم تیم ارزیاب نشان دهنده این است که مسیر ارتقای کیفیت در دانشگاه بدرستی طی شده و درحال ارتقا است. در دوره جدید تمرکز دانشگاه درحوزه آموزش براین است که بنا بر ماموریت بالادستی، در کنار کمّیتی که وجود دارد ارتقای کیفیت حوزه آموزش در همه رشته ها را داشته باشیم.
تمرکز ویژه بر بحث ارتقای تکنولوژی آموزشی، پرونده الکترونیکی، حرکت به سمت ایجاد بیمارستانهای هوشمند، دسترسی آنلاین به پاراکلینیک چه در حوزه آزمایشگاه و چه در حوزه تصویربرداری جز برنامههای دانشگاه میباشد. در خصوص تغذیه نیز برنامه منسجم برای ارتقاء سروینگ غذا در برنامه قرار دارد. پس از این برنامه، معاونت آموزشی با تک تک بیمارستانها جلسه ای خواهند داشت و موارد ذکر شده را مورد ارزیابی قرار خواهند داد. اعتباربخشی یک فرآیند پویا می باشد و ما طبیعتا" بصورت مستمر باید در حال ارتقای کیفیت باشیم. هر یک از بیمارستانها به نوعی در یک حوزه شاخصترند که باید مورد استفاده برای مراکز دیگر هم باشد که به هّمت معاون آموزشی دانشگاه و معاونین آموزشی بیمارستانها قابل انجام است.تشکیل دبیرخانه دائمی اعتباربخشی دانشگاه با هدف تجمیع کلیه اعتباربخشیها در زیر مجموعه معاونت آموزشی یا حوزه ریاست، از دیگر مواردی است که در حال شکل گیری و ساختارمند شدن می باشد.
دکتر سلطانی مسئول اعتباربخشی مراکز آموزشی درمانی کشور نیز بیان داشت اعتباربخشی آموزشی یعنی جامعه اطمینان حاصل کند که اگر برای خدمات بهداشتی به فردی مراجعه میکند آن فرد از نظر حرفهای قابل اعتماد باشد. این امری است که در اعتباربخشی بعنوان یک اطمینان لازم است و این نقطه شروع پاسخگویی اجتماعی است.
سپس دکتررضا شروین بدو سرپرست تیم ارزیاب بیان داشتند که دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشگاهیست که دغدغه آموزش را داشته و این خیلی خوب است در بحث اعتباربخشی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به نحوی مجری برنامه بوده در این زمینه با توجه به بزرگانی که در آموزش داشته، جایگاه بزرگی دارد. در بازدیدهای اخیری که از بیمارستانهای دانشگاه ایران داشتیم، دقت درآموزش بیشتر شده و به وضوح تغییرات دیده می شود. یکی از انتظاراتی که از ساختارهای آموزشی درمانی میرود ارائه خدمات درمانی است ولی دانشگاه از بعد آموزش مغفول نبوده در بازدیدهای انجام شده بعضا" نوآوریهای مختلفی را دیدیم که بسیار ارزنده است بیمارستانی در بحث AI فعالیت کرده که بحث روز دنیاست و بیمارستانی مستندات پزشکی خوبی دارد و به نظر میرسد در زمینه آموزش دانشگاه خدماتی را ارائه مینماید که منحصر به فرد است.امید است این مسیر ادامه پیدا کند .اگر بخواهیم مسیر درمان را هم به روزتر کنیم و مطابق علم دنیا پیش برویم این مسیر راهش از آموزش میگذرد. هر چه بیشتر به آموزش اهمیت بدهیم می توانیم خدمات بیشتری به بیمارانمان ارائه دهیم و هر چه بیشتر به این مساله اهمیت بدهیم نتیجه بهتری هم خواهیم گرفت.
در انتهای جلسه دکتر محمدجواد محسنی از اعضای تیم ارزیاب، گزارش کاملی از بازید میدانی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه تهیه و در جلسه ارائه نمودند. گفتنی است در این گزارش به نقاط قوت، نقاط برجسته و نقاط قابل ارتقاء مراکز اشاره شده است.
به پیشنهاد دکتر سلطانی مقرر گردید در اسرع وقت جلسهای جهت استفاده بهینه از گزارش ارزشمند ارزیابان محترم با حضور ایشان، معاون آموزشی و معاونین کلیه مراکز آموزشی درمانی تشکیل گردد.
کامنت