دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • منوی 8 (مخفی)


آموزش پاسخگو
آموزش مجازی
ارزشیابی
برنامه ریزی آموزشی
پژوهش در آموزش
رسانه و انتشارات
رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی
رهبری آموزشی


دانش پژوهی
دبیرخانه تحول و نوآوری
هماهنگی دفاتر توسعه

سامانه نظام پیشنهادات

برگزاری دومین کارگاه دانشگاه نسل سوم (۲)

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۲۲ | 
دومین کارگاه دانشگاه نسل سوم (۲) ویژه کارکنان دانشگاه در تاریخ ۲۲/مهر/ ۱۳۹۷ در محل کتابخانه مرکزی سالن آمفی تاتر از ساعت ۹ الی ۱۲ با تدریس خانم دکتر مهروی برگزار شد .

دفعات مشاهده: 8 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

برگزاری کارگاه دوروزه دانش پژوهی آموزشی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۲۷ | 
کارگاه دو روزه دانش پژوهی آموزشی (ویژه اعضاء هیئت علمی دانشگاه)در تاریخ ۱۸ و ۱۹ / مهر /۱۳۹۷ از
ساعت ۸ الی ۱۳ در سالن جلسات ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد .                     
برگزارکننده: مرکز مطالعات و توسعه آموزش                                                                                        
مسئول برگزاری : دکتر شعله بیگدلی                                                                                                              
مدیر علمی کارگاه : دکتر فخرالسادات میر حسینی                                                                                        
مدرسین کارگاه : دکتر شعله بیگدلی – دکتر مریم علیزاده – دکتر فخر السادات میر حسینی
فعالیت های دانش پژوهی در دانشگاه ها می تواند منجر به تغیرات آموزشی و ارتقای کیفیت فرایند آموزش " نهادینه شدن فرهنگ آموزش و حرکت به سمت یادگیری و دانشمند شدن افراد در حوزه یاددهی -  یادگیری شود.


دفعات مشاهده: 11 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

دکتر کبیر برنامه های جدید مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه را اعلام کرد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۲۱ | 
روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه در روز شنبه مورخ ۲۱ مهر ۱۳۹۷ مصاحبه ای با دکتر علی کبیر مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه انجام داد. در این مصاحبه دکتر علی کبیر برنامه های جدید این مدیریت را در راستای برنامه استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاونت آموزشی به شرح زیر اعلام داشت.
۱-پس از حصول ۹۲/۹۹ درصدی موفقیت کمی بسته های تحول و نوآوری، در پی کیفی سازی خدمات مرتبط با این بسته ها هستم که شامل موارد زیر است:
الف- تجهیز مرکز آزمون جهت برگزاری امتحان های ملی و بین المللی و دانشگاهی با امکانات به روز
ب- تهیه و تدوین بانک سوال مرتبط با گروه های مختلف آموزشی در جهت استانداردسازی آزمون های دانشگاه در سطح under/post graduate
ج- آموزش مقدماتی و پیشرفته طراحی سوال
البته ایده آل این مورد، قابلیت برگزاری یک آزمون با اشکال و محتواهای متفاوت ولی با یک عنوان در روزهای مختلف است به شرطی که آزمون های مکرر، درجه سختی و تمیز یکسان و قابل مقایسه ای داشته باشد و دانشجویان بتوانند در یک بازه زمانی، هر روزی که خواستند در هر آزمونی که تمایل داشتند شرکت نمایند. امیدوارم تا سه سال آینده بخشی از این پروژه عملی شود.
د- مجازی سازی محتوای دروس ارائه شده به منظور صرفه جویی زمان دانشجویان، ارتقاء آموزش، خلق ثروت از طریق فروش محصولات محتواهای مجازی
ه- همکاری با معاونت بین الملل و پردیس بین الملل در جهت بین الملل سازی آموزش، ایجاد فرصت هایی برای دانشجویان و اساتید در زمینه تبادل علم به صورت حضوری و از راه دور در قالب فرصت های مطالعاتی، بورس، جوایز آموزشی
و-تعیین رشته ها، واحدها و بخش های ضرورری  و غیر ضروری جهت پیشبرد تدوین و حذف (یا معلق کردن موقتی) آنها با هماهنگی اساتید و مدیران گروه، دبیران بوردهای تخصصی، شورای گسترش وزارت متبوع، کلان منطقه آمایشی ده و فرهنگستان علوم پزشکی
ز- تعیین نقشه راه اساتید و رشته های مورد نیاز آینده دانشگاه علوم پزشکی ایران
ح-بررسی موانع پیشبرد دانشگاه به سوی دانشگاه نسل سوم و تلاش برای سرعت بخشیدن به حرکت در راستای دانشگاه های نسل سوم
ط-  Research & Development بسته های تحول آموزش دانشگاه
ی- ادامه فعالیت های ارزشمند دانشگاه در زمینه اعتباربخشی آموزشی
۲-همکاری با کلان منطقه آمایشی ده به منظور بهره برداری از تجربیات سایر دانشگاهها و موسسات موجود در منطقه
۳-همکاری با مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارتخانه و مراکز مطالعات و توسعه آموزش سایر دانشگاه ها به منظور افزایش سرعت انتقال دانش و تجربه در کنار ایجاد فرصت برای خلق ارزش و ثروت از طریق برگزاری وبینار، کارگاه، واحدهای آموزش پزشکی با کمک گروه آموزش پزشکی دانشگاه ایران به عنوان اولین گروه تربیت کننده دکترای تخصصی این رشته در کشور
۴- حضور پررنگ تر داوران ما در کمیته های داوری در زمینه آموزش علوم پزشکی در کشور در نصر (مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش)، جشنواره مطهری و .....
۵- بهره گیری از طراوات، انرژی، دانش، انگیزه و به روز بودن دانشجویان جهت ارتقای تمامی خدمات و اهداف مرکز مطالعات دانشگاه از طریق کمیته مشورتی دانشجویی EDC، کانون مشاورین جوان دانشگاه (مجد)، کمیته پژوهشی دانشجویی و دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه
۶- ارتقاء کوریکولوم های آموزشی دانشگاه در جهت به روز شدن، پاسخگویی به نیازهای واقعی دانشجویان و بیماران و جامعه، خلق ارزش و ثروت آفرینی برای فارغ التحصیلان آینده، دانشگاه و کشور. در این زمینه با معاونت اجتماعی دانشگاه همکاری خواهیم داشت.
۷-کمک به ارتقاء آموزش در جهت ارتقاء رضایت دانشجویان، کسب رتبه های کشوری در امتحان های جامع علوم پایه، پره انترنی، رزیدنتی، بورد و تبدیل به دانشگاه شاخص در بعضی رشته های منتخب که پتانسیل کشوری آن را داریم تا دانشحویان برتر رشته های علوم پایه و بالینی انتخاب اولشان دانشگاه علوم پزشکی ایران باشد. به نظر می رسد حداقل در ۲۰ رشته این امکان برای دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود دارد.
۹- رشد و بالندگی اساتید با کارگاه های هم راستا با اهداف کارآفرینی و خلق ثروت، بهبود سلامت معنوی، کارگاه های پیشرفته در زمینه آمار و روش تحقیق برای اساتید علوم پایه و بالینی با زبان ساده، آشنایی اساتید جدید با وظایف هفتگانه یک هیئت علمی و تحکیم و بروز رسانی دانش فنی، متدلوژیک و بین رشته ای برای سایر اساتید
۱۰- همکاری با دبیرخانه استعدادهای درخشان و مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه جهت ارتقای کیفیت آموزش، برگزاری دوره های خارج از کوریکولوم، مدرسه های تابستانی، المپیادهای دانشجویی، مدرسه های دانش آموزی، و .... برای دانشجویان مقاطع مختلف
۱۱- عدالت در تامین زیرساخت های آموزشی برای مراکز آموزشی کمتر بهره مند و دورتر از مرکز
۱۲- احیا کارگاه های پژوهش در آموزش، مشاوره پژوهشی در زمینه پژوهش در آموزش
۱۳- تقویت دانش پژوهی آموزشی در جهت استفاده از نتایج تحقیقات در زمینه آموزش
۱۴- نظارت حضوری بر نحوه تدریس  اساتید علاوه بر ارزیابی ۳۶۰ درجه در این زمینه
۱۵- تعریف دوره های کوتاه مدت و واحدهای بین رشته ای، کارآفرینی و .... به عنوان واحدهای اختیاری با کمک تحصیلات تکمیلی دانشگاه
۱۶- کمک به راه اندازی انجمن دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری معاونت بین الملل، معاونت دانشجویی و فرهنگی، امور هیئت علمی و مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه
۱۷- راه اندازی گروه های علاقمند ویژه (Special Interested Groups: SIGs) در زمینه آموزش
۱۸- معرفی رسالت، خدمات، شرح وظایف و پتانسیل EDC به اعضای هیئت علمی، مدیران، دانشجویان و کارمندان دانشگاه
۱۹- بین المللی سازی EDC در جهت بهره مندی از دانش و تکنولوژی آموزشی به روز دنیا، شرکت در سمینارها و وبینارهای موجود در این زمینه، تالیفات مشترک، ترجمه متون ارزشمند در این زمینه، راه اندازی دوره های مشترک منجر به مدرک (certificate و  degree)، انجام طرح های تحقیقاتی مشترک و ...
۲۰- پروژه محور کردن فعالیت های علمی جدید EDC که نیازمند تبیین اولیه با چهارچوب مشخص، زمان اجرائی مشخص و فاقد متولی است چرا که بعضی از فعالیت های مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه جدید بوده و در قالب فعالیت های مشخص قبلی نمی گنجد. به هرحال در مورد بعضی فعالیت های جاری مانند عناوین برگرفته از بسته های تحول آموزش نیز سیاست EDC، مبنی بر پروژه محور بودن اقدامات علمی آن است.
۲۱- اعتلای اخلاق در آموزش به عنوان چتری که بر سر همه فعالیت های فوق سایه بگستراند.
 
 

دفعات مشاهده: 72 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

برگزاری اولین جلسه کمیته اخلاق در آموزش دانشگاه

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۱۷ | 
جلسه کمیته اخلاق در آموزش در تاریخ ۷/مهر/۱۳۹۷ با حضور دکتر ناصری پور ریاست دانشگاه و دکتر کوهپایه زاده معاون آموزشی دانشگاه وسایراعضاء هیئت علمی عضو کمیته اخلاق دانشگاه در دفترمعاونت آموزشی برگزار شد. در این جلسه ابتدا شرکت کنندگان  با شرح وظایف این کمیته آشنا شدند. در ادامه دکتر ناصری پور ریاست دانشگاه با توجه بر مقوله اخلاق در آموزش تاکید داشتند که در این حوزه با جدیت بیشتری فعالیت شود و آمادگی خود را در حمایت از حوزه های مختلف اخلاق در آموزش بیان نمودند. در این جلسه مقرر شد صورت جلسه اخلاق در آموزش تهیه شود و تاکیدجدی دکتر ناصری پور اهتمام بر آموزش اخلاق در حدی که فارغ التحصیلان در این دانشگاه سر آمد اخلاق پزشکی در کشور باشند.  درس نامه های اخلاق علوم پزشکی در دانشکده های مختلف به کمک گروه اخلاق در آموزش تدوین گردد.       

دفعات مشاهده: 104 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

ممنوعیت انتقال متقاضیان تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی به داخل کشور از ۱۰ دی ماه ۹۷

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۱۷ | 
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد:
ممنوعیت انتقال متقاضیان تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی به داخل کشور از ۱۰ دی ماه ۹۷ / از ۱۶۰۰ متقاضی تا ۱۱ مهرماه امسال تنها ۹۲ نفر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور شده اند.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، گفت: انتقال افرادی که از ۱۰ دی ماه سال جاری (اول ژانویه ۲۰۱۹) برای تحصیل در رشته های گروه پزشکی به دانشگاه های خارج از کشور اقدام می کنند، ممنوع است و باید تا انتهای دوره در دانشگاه خارج از کشور تحصیل کنند.

دکتر حمید اکبری در گفت و گو با خبرنگار وبدا، درخصوص شرایط انتقال دانشجویان گروه پزشکی خارج از کشور به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور، گفت: با توجه به مشکلاتی که در نیمه اول سال جاری پیش آمد، مراجعات و مطالباتی از سوی خانواده های دانشجویان گروه پزشکی شاغل خارج از کشور ایجاد شد و دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت بررسی هایی را برای حل مشکلات این دانشجویان انجام دادند

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت و وزارت علوم و تحقیقات تصمیم گرفتند که دانشجویان گروه  غیر پزشکی که در رشته های موجود در دانشگاههای غیر علوم پزشکی تحصیل می کنند در صورتیکه یک ترم در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کرده اند با شرایطی می توانند به دانشگاه های داخل انتقال یابند

وی گفت:  آیین نامه انتقال  دانشجویان خارج از کشور  به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور، بیش از ۳۰ سال است که در وزارت بهداشت اجرا می شود.

دکتر اکبری با تاکید بر اینکه تنها تغییر صورت گرفته در این آیین نامه انتقال دانشجویان، در تعداد واحدهای گذرانده شده در دانشگاه های خارج از کشور است، افزود: تا پیش از این، تعداد واحدهای گذرانده شده توسط دانشجویان گروه پزشکی شاغل در دانشگاه های خارج از کشور ۷۲ واحد بود که در حال حاضر براساس واحدهای موجود در سرفصل رشته مربوطه در دانشگاه های علوم پزشکی ایران این تعداد به ۳۶ واحد کاهش یافته و سایر ضوابط و قوانین در آیین نامه انتقال این دانشجویان همچنان اجرا می شود و تغییری نداشته است.

وی با بیان اینکه حداقل معدل دوره پیش دانشگاهی دانشجویان گروه پزشکی شاغل در دانشگاه های خارج از کشور باید ۱۷ باشد، گفت: همچنین معدل کتبی دیپلم این دانشجویان باید بالاتر از ۱۶ و معدل واحدهای گذرانده شده در دانشگاه خارج از کشور باید بالای ۱۵ باشد در حالیکه تا سال گذشته این معدل ها ۱۴ بوده است.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه این شرایط  تنها برای دانشجویانی است که تا قبل از تیرماه ۹۷ در دانشگاه های خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده اند، تصریح کرد: چون ظرفیت پذیرش دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور محدود و متقاضی رشته های گروه پزشکی زیاد است و حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد داوطلبان کنکور متقاضی ورود به رشته های گروه پزشکی هستند، لذا انتقال افرادی که از ۱۰ دی ماه سال جاری (اول ژانویه ۲۰۱۹ ) برای تحصیل در رشته های گروه پزشکی به دانشگاه های خارج از کشور اقدام می کنند، ممنوع بوده و باید تا انتهای دوره در دانشگاه خارج از کشور تحصیل کنند.

دکتر اکبری با بیان اینکه متقاضیان تحصیل در رشته های گروه پزشکی در دانشگاه های خارج از کشور باید در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل کنند، افزود: همچنین فارغ التحصیلان دانشگاه های خارج از کشور باید شرایط ارزشیابی برای مدارکی را که در خارج از کشور اخذ میکنند را داشته باشند.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، تعداد افراد شاغل به تحصیل در رشته های گروه پزشکی دانشگاه های خارج از کشور را حدود ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد، ۷ هزار نفر در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل می کنند و پرونده ارزی و تحصیلی دارند.

وی افزود: تاکنون ۱۶۰۰ دانشجو، متقاضی انتقال به دانشگاه های علوم پزشکی داخل بوده اند که از این تعداد، ۷۰۰ نفر واجد شرایط انتقال تشخیص داده شده است و تا ۱۱ مهرماه امسال نیز تنها ۹۲ نفر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی داخل شده اند.

دکتر اکبری تعداد دانشجویان انتقال یافته به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور در نیمه اول سال گذشته را حدود ۲۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی بر عهده خود دانشجو بوده و چنانچه دانشگاه ظرفیت پذیرش داشته باشد، پس از پرداخت شهریه مصوب هیات امنای دانشگاه مورد نظر و تطبیق واحدهای گذرانده شده در دانشگاه های خارج از کشور، این افراد می توانند در دانشگاه مورد نظر ادامه تحصیل دهند.

وی در ادامه افزود: اینکه گفته می شود بسیاری از این افراد، ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور را اشغال کرده اند و حجم زیادی از ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی را به خود اختصاص داده اند ، با واقعیات موجود چندان مطابقت ندارد.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، تاکید کرد: وزارت بهداشت هیچ دانشگاه علوم پزشکی را مجبور و مکلف به پذیرش دانشجویان گروه پزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی خارج از کشور ، نکرده است

دکتر اکبری با اشاره به پذیرش۹۲ نفر از این دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: بر اساس اطلاعات موجود از این تعداد، تا کنون کمتر از ۱۰ نفر در هر رشته در هر کدام از دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران  پذیرش شده اند و بقیه هم در سایر دانشگاههای کشور موفق به اخذ پذیرش گردیده اند./۲۰۳
 
 

دفعات مشاهده: 121 بار   |   دفعات چاپ: 3 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر