دانشگاه علوم پزشکی ایران معاونت آموزشی
جمعه ٠٤ فروردين ١٣٩٦ Iran
صفحه اصلي > مدیریت ها و واحدهای تابعه > امور هیات علمی > فرایند انتخاب مدیران گروه 
         منوی اصلی
         سامانه ها
 
 

















         پیوندهای سریع


پایگاه خبری-اطلاع رسانی
 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی


معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی


وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ( مرکز سنجش)


پایگاه خبری - اطلاع رسانی وب دا


سازمان سنجش آموزش کشور
 
         آمار بازدید
بازديدکنندگان اين صفحه :  6000
بازديدکنندگان امروز :  209
کل بازديدکنندگان :  973868
بازديدکنندگان آنلاين :  7
زمان بارگزاري صفحه :0.4450    ثانیه
 
       فرایند انتخاب مدیران گروه
تدوین شیوه نامه فرایند انتخاب مدیران گروه

بمنظور قانونمند کردن انتخاب مدیران گروه و جلب مشارکت حداکثری اعضای هیأت علمی شیوه نامه انتخاب مدیران گروه که به شورای آموزش دانشگاه پیشنهاد گردیده بود با انجام اصلاحاتی به تصویب رسید. این شیوه نامه توسط ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر حاجی میر اسماعیل تایید و تصویب نهایی گردید.
در این شیوه نامه ابتدا اعضای هیأت علمی بطور محرمانه چک لیست پیشنهادی را برای کاندیداهای مورد نظر تکمیل کرده به دفتر معاونت آموزشی دانشکده ارسال می نمایند که پس از گردآوری نظرات، نامزد های حائز بیشترین آرا را به کمیته مشورتی دانشکده اعلام می نمایند.کمیته مذکور با بررسی سوابق و مصاحبه نامزدهای نهایی را به ریاست محترم دانشگاه معرفی می نمایند.



بسمه تعالی
دستورالعمل فرآیند پیشنهاد مدیران گروه های آموزشی به رئیس دانشگاه

ماده1- مقدمه
نقش و اهمیت مدیران گروههای آموزشی در به سرانجام رسیدن اهداف دانشگاه و تعالی علمی، پژوهشی و اخلاقی گروهها و دانشکده ها بر کسی پوشیده نیست. آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها، دانشکده ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتخاب مدیران گروه های آموزشی را بر عهده رئیس دانشگاه گذاشته است. مقبولیت علمی، صلاحیت های اخلاقی، توانمندی های مدیریتی و تعامل درونی و بیرونی گروهها از مهمترین معیارهایی است که مدیران گروه باید داشته باشند.
مشارکت اعضای گروه در روند انتخاب مدیران سبب افزایش همکاری آنها می شود. با توجه به موارد فوق الذکر، این دستورالعمل به منظور نظام مند کردن فرآیند پیشنهاد مدیران گروه های آموزشی به رئیس دانشگاه تهیه شده است و در آن تلاش شده است تعیین مدیران گروه های آموزشی، با استفاده از نظرات مشورتی اعضای هیأت علمی گروه مربوطه صورت گرفته و از میان افراد واجد شرایط و پس از بررسی برنامه های پیشنهادی ایشان انتخاب نهایی به عمل آید. ارزیابی عملکرد مدیران در دوران مدیریت از جمله موارد مورد توجه در انتخاب مجدد آنها خواهد بود.

ماده 2- فرآیند انتخاب مدیر گروه آموزشی
هدف از این فرآیند انتخاب مدیر گروه آموزشی از میان افرادی است که واجد معیارهای مهم مقبولیت علمی، صلاحیت های اخلاقی و توانمندی های مدیریتی و رهبری بوده و درعین حال توانایی مناسب برای برقراری ارتباط موثر با همکاران و فراگیران را داشته باشد. هماهنگی با مدیریتهای بالاتر در دانشکده و دانشگاه نیز در این فرآیند مد نظر قرار گرفته است.
از آنجایی که برای انتخاب و انتصاب بهترین فرد بر مبنای این شرایط، بسنده کردن به انتخابات تک مرحله ای بر اساس دیدگاه اعضای هیأت علمی روش کاملی نیست. کما اینکه در دانشگاه های پیشرو نیز این شیوه رایج نیست، در این فرآیند کمیته ای متشکل از افراد مختلف با ارزیابی برنامه های ارائه شده، مدیر مقبول و دارای بالاترین سطح از شاخصه های فوق الذکر را شناسایی و پیشنهاد می کند. مراحل مختلف این فرآیند به شرح ذیل است:
الف- فرآیند نظرخواهي
در این مرحله از اعضای هیأت علمی گروه برای تعیین افراد با بیشترین مقبولیت در گروه نظرخواهی می شود. این نظرخواهی مخفی بوده و نتایج آن در اختیار کمیته مشورتی قرار می گیرد.
تبصره : درصورتيكه مديران گروه فعلي درفهرست انتخابي اعضاي هيات علمي نباشند كميته مشورتي ميتواند راسا اقدام به امتياز دهي وقراردادن نام آنان در فهرست داوطلبين نمايند .


ب- فرآیند ارزیابي در كميته مشورتي
در این مرحله کمیته مشورتی با شرحی که در ادامه خواهد آمد در هر دانشکده تشکیل می گردد.کمیته مشورتی از میان افراد با بیشترین مقبولیت بر اساس فرآیند نظرخواهی مرحله قبل، حداقل دو نفر را که علاوه بر امتیازات بالای فردی دارای بهترین و جامع ترین برنامه در جهت پیشبرد گروه باشند، انتخاب کرده و به رئیس دانشگاه پیشنهاد می کند.

ج- تصميم گيری نهایي توسط رئيس دانشگاه

رئیس دانشگاه بر مبنای مسیر طی شده در دو مرحله قبل که مبتنی بر خرد جمعی است و پس از تأیید مراحل انجام شده، به انتخاب و انتصاب مدیریت گروه اقدام می نماید.
هر چند این فرآیند از مسیر انتخاب مستقیم و بی واسطه مدیر گروه توسط رئیس دانشگاه که معمولاً بر اساس رایزنی با رئیس دانشکده یا اشخاص حقیقی صورت می گیرد، انرژی و وقت بیشتری خواهد گرفت اما انتظار می رود به دلیل مشارکت بیشتر افراد، برآیند و نتیجه حاصل بهتر بوده و افراد مقبول تر، توانمندتر و با برنامه های جامع تر انتخاب شوند. همچنین این امر به حس تعلق خاطر همکاران به دانشگاه نیز کمک خواهد کرد و می تواند گامی در جهت تحکیم ارتباط متقابل بین اعضای هیأت علمی و مدیریت اجرایی دانشگاه باشد. در این روش ضمن اینکه با رعایت قوانین بالادستی مسئولیت انتخاب همچنان بر عهده رئیس دانشگاه است. انتظار می رود تصمیم گیری رئیس دانشگاه بیش از پیش بر خرد جمعی و لحاظ کلیه جوانب استوار گردد.
مدیریت این فرآیند توسط رئیس دانشکده مربوطه صورت می گیرد. این فرآیند از دو ماه مانده به اتمام دوره مسئولیت مدیر قبلی با برگزاری نظرخواهی از اعضای گروه آغاز می گردد.

ماده 3- شرایط مدیر گروه آموزشی
شرایط مدیران گروه های آموزشی در "آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها، دانشکده ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری" مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ذکر شده است.این شرایط در دانشگاه عبارتند از:
• داشتن حداقل 7 سال سابقه خدمت در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با مدرک دکترا و به عنوان هیأت علمی ( در موارد کمتر موافقت رئیس دانشکده و ریاست دانشگاه ضروری است )
• مرتبه علمی حداقل دانشیار
• سن حداکثر 60 سال در بدو انتصاب یک دوره دو ساله
تبصره 1) در خصوص گروه های با کمتر از5 عضو هیأت علمی با مرتبه دانشیار یا بالاتر، مدیر گروه می تواند از میان استادیاران با رعایت سایر ضوابط انتخاب گردد.
تبصره 2) در شرایط خاص به پیشنهاد رئیس دانشکده و در صورت صلاحدید و موافقت رئیس دانشگاه، کمیته مشورتی انتخاب می تواند از میان اعضای هیأت علمی دانشگاه از سایر گروه های مرتبط ، دانشکده ها فردی را به عنوان مدیر گروه آموزشی پیشنهاد نماید. این تبصره شامل تبصره گرو ههای یک نیز می شود.

تبصره3) در مورد گروه های مستقر در بیمارستان های تک تخصصی پیشنهاد رئیس بیمارستان به عنوان مدیر گروه توسط کمیته مشورتی خارج از شرایط ذکر شده امکان پذیر می باشد.

تبصره 4) در موارد استثناء ماموریت عضو هیئت علمی (کاندیدای مدیریت گروه) به ستاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با موافقت ریاست دانشکده بلامانع است. بدیهی است شرایط ذکر شده حداقلی بوده و کمیته مشورتی در انتخاب خود به معیارهای حداکثری توجه داشته و تلاش می کند برجسته ترین ها را برای مدیریت گروه آموزشی به رئیس دانشگاه پیشنهاد نماید. بنابراین معیارهای ذیل در ارزیابی صلاحیت افراد مد نظر کمیته قرار می گیرد. این فرم ارزیابی باید توسط اعضای گروه برای کاندیدا ها تکمیل شود وظیفه جمع بندی و ارائه فرم های داوطلبین در هر گروه برای کمیته مشورتی بعهده دفاتر توسعه و معاونین آموزشی است.

ترکیب کمیته مشورتی به شرح ذیل است :
1- رئیس دانشکده (رئیس کمیته)
2- معاون آموزشی دانشکده ( دردانشکده پزشکی برای گروه علوم پایه، معاون علوم پایه شرکت می کند)
3- دو تن از استادان پیشکسوت دانشکده ( با انتخاب معاون آموزشی دانشگاه )

تبصره 5- در دانشکده هایی که بیش از یک معاون آموزشی دارند یک نفر از ایشان به انتخاب رئیس دانشکده عضو کمیته می شود.

تبصره 6- در دانشکده پزشکی معاون امور هیئت علمی نیز عضو این کمیته است.
4- معاون پژوهشی دانشکده
5- یک نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده مربوطه با حکم رئیس دانشگاه

تبصره 7- منظور از هیأت علمی یک دانشکده کلیه افرادی هستند که از رئیس دانشگاه برای آن دانشکده ابلاغ هیأت علمی دارند و این اعم از نوع وضعیت استخدام و یا اولیه یا ثانویه بودن وابستگی ایشان به آن دانشکده است.

ماده4- گردش کار
مراحل کار به شرح ذیل است:
1- انجام فرآیند نظرخواهی مخفی از اعضای هیأت علمی گروه گرد آوری و ارائه نتیجه به کمیته مشورتی. در گروه های کمتر از 11 نفر عضو هیأت علمی 2 نفر اول، در گروههای 11 تا 21 عضو سه نفر اول، در گروه های با 21 تا 51 عضو چهار نفر اول و در گروه های با بیش از 51 نفر عضو پنج نفر اول بدون ذکر تعداد پیشنهاددهندگان به کمیته مشورتی اعلام خواهند شد. این فرآیند بر طبق شیوه نامه ای که توسط معاونت آموزشی دانشگاه تهیه شده و با مسئولیت رئیس دانشکده صورت می پذیرد.
2- در صورتی که در نظر باشد از خارج از گروه مربوطه فردی از سوی گروه نامزد مدیریت شود و مورد بررسی قرار بگیرد، لازم است رئیس دانشکده موافقت رئیس دانشگاه را در این خصوص اخذ کند.
3- تشکیل کمیته مشورتی با دعوت رئیس دانشکده.
4- کمیته مشورتی از افرادی که با توجه به نظر خواهی صورت گرفته از بیشترین اقبال برخوردار هستند بر اساس تعداد مشخص شده در بند اول گردش کار، برنامه جهت مدیریت گروه درخواست می نماید. افراد پیشنهادی و برنامه ایشان طی جلسه یا جلساتی بررسی شده و از میان ایشان با رأی گیری مخفی حداقل دو نفر برای مدیریت گروه برگزیده شده و توسط رئیس دانشکده به رئیس دانشگاه پیشنهاد می شوند. کمیته مشورتی در بررسی های خود باید تلاش نماید به شیوه مناسب از نظرات طیف های گوناگون ذینفعان ( اعم از اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان ) در این خصوص بهره مند گردد.

تبصره 8- در مراحل کار کمیته مشورتی در صورت نیاز به کسب نظرات اعضا، رأی گیری به صورت مخفی صورت می گیرد و برای تأیید، رأی مثبت حداقل نصف اعضا به علاوه یک (مستقل از تعداد حاضرین در جلسه) لازم است.

تبصره 9- در صورتی که انتخاب هر یک از اعضای کمیته به عنوان مدیر گروه مطرح باشد، لازم است فرد مذکور در جلسات مربوط به این گروه خاص شرکت ننماید.

5- در صورتی که روند انتخاب مدیر گروه به هر دلیل به نتیجه نرسد یا در مورد گروهی کارآمد نباشد، رئیس دانشگاه با مشورت رئیس دانشکده برای گروه سرپرست یا مدیر تعیین نموده و این فرآیند در فرصت مناسبی به تشخیص ایشان تکرار می گردد.

ماده 5- طول دوره مسئولیت مدیر گروه آموزشی برای یک دوره 2 ساله انتخاب می گردد و بدون طی مراحل گزینش مشورتی، بر اساس ارزیابی عملکرد و برنامه های ارائه شده توسط امور هیات علمی و دفتر توسعه دانشکده با همکاری مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه ( بطور سالیانه ) قابل تمدید است (حداکثر 6 سال)

تبصره10- شیوه نامه ارزیابی سالانه بر اساس فرم ها تهیه شده توسط مرکز مطالعات با کمک دفاتر توسعه ارائه خواهد شد چنانچه دوره های مدیریت گروه متوالی نباشد، محدودیتی برای تعداد دوره هایی که فرد می تواند انتخاب شود وجود ندارد.

چنانچه در طول دوره، مدیر گروه به هر دلیل از ادامه فعالیت معذور باشد یا رئیس دانشگاه ادامه کار وی را مصلحت نداند، اداره امور با تعیین سرپرست توسط رئیس دانشگاه صورت می گیرد و فرآیند انتخاب مدیر گروه جدید ظرف حداکثر سه ماه انجام می شود.

این دستورالعمل مشتمل بر پنج ماده و ده تبصره در تاریخ ........................ به تأیید شورای آموزشی دانشگاه رسید و از این تاریخ ملاک عمل قرار می گیرد.

دریافت فایل دستور العمل فرایند پیشنهاد مدیران گروه های آموزشی به رئیس دانشگاه

دریافت فایل فرایند انتخاب مدیر

دریافت فایل فرم ارزیابی داوطلبین مدیریت گروه




IUMS IS ACCREDITED BYASIC |SAWEB| SITE MAP @2015 ALL RIGHTS RESERVED|WWW.IUMS.AC.IR